95 proc. aplikacji bezpłatne do 2017 r. Szanse na zyski tkwią w firmach

Aplikacje mobilne z roku na rok zyskują na popularności. Według analiz firmy Gartner, w 2013 r. ściągnięto ich na całym świecie aż 102 miliardy – znacznie więcej, niż rok wcześniej (64 mld). Nie przekłada się to jednak na rozwój rynku płatnych produktów w tym zakresie. Jak podaje w Gartner w swoim najnowszym raporcie, w minionym roku aż 91 proc. wszystkich pobranych aplikacji stanowiły darmowe rozwiązania, a do 2017 r. liczba ta ma wzrosnąć do 94,5 proc. W tej sytuacji, zdaniem ekspertów rynku IT, jednym z najbardziej dochodowych obszarów rozwoju biznesu mobilnego mogą stać się aplikacje dedykowane dla firm, przedsiębiorstw i inwestorów.

Dynamicznie rozwijający się rynek aplikacji mobilnych staje się obecnie jednym z najważniejszych segmentów świata IT, przyciągający zdecydowanie największą liczbę użytkowników. Według części ekspertów liczba rocznych ściągnięć aplikacji mobilnych sięga kilkudziesięciu miliardów, najbardziej optymistyczne wyliczenia autorstwa firmy Gartner mówią zaś o przekroczeniu bariery 100 mld pobrań tylko w samym ubiegłym roku.

- Liczba pobrań aplikacji mobilnych na całym świecie rośnie. Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD –

mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Sukces ilościowy nie przekłada się jednak na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 1250 USD.

- Sukces mobilnych aplikacji, przekładający się na niespotykaną wcześniej skalę pobrań programów, wynika m.in. z tego, że niemal każdy produkt obecny w sklepach online posiada swój bezpłatny odpowiednik, którego twórcy dopatrują się szans zysku w tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty. Jak wykazują analizy Gartnera, do 2018 r. tylko 0,01 proc. aplikacji będzie uznawanych przez ich deweloperów za sukces finansowy i trend ten będzie się w najbliższych latach pogłębiał

– wylicza Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland, firmie tworzącej oprogramowanie i aplikacje dedykowane m.in. dla sektorów finansowego i motoryzacyjnego.

B2B szansą na sukces

W tej sytuacji na znaczeniu zyskują rozbudowane, wyspecjalizowane aplikacje mobilne dedykowane dla biznesu oraz rozwiązania tworzone z myślą nie o bezpośrednim zysku, lecz o wykorzystaniu ich w celu promocji lub ułatwiania dostępu innych produktów i usług.

- Produkty dla biznesu, często znacznie bardziej rozbudowane i dające duże możliwości personalizacji produktu pod potrzeby konkretnego użytkownika, zyskują w ostatnim czasie na znaczeniu, choć w skali ilościowej oczywiście wciąż stanowią mniejszość. To właśnie tego typu rozwiązania przynoszą zyski, a także stają się realnym źródłem informacji i generowania zysków dla ich użytkowników

– mówi Marcin Majda.

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost zainteresowania mobilnymi rozwiązaniami CRM.

- Na rynku przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są dedykowane zarządzaniu relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych

– tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT, Infosys BPO Europe.

Rośnie wykorzystanie aplikacji dedykowanych konkretnym sektorom. Przykładem ciekawych możliwości wynikających z mobilnego oprogramowania jest produkt iStockTrack, na którego bazie budowane są aplikacje mobilne do wizualizacji informacji finansowych. Przedstawiają one w przystępny sposób m.in. dane giełdowe, notowania instrumentów finansowych oraz kompleksowe zestawienie zagregowanych informacji finansowych takich, jak np. portfolio inwestycyjne klienta. Innym przykładem branży chętnie korzystającej z nowoczesnych aplikacji jest motoryzacja.

- Producenci oferują coraz więcej aplikacji dedykowanych flotom pojazdów, które usprawniają procesy pracy, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Dla przykładu, dzięki przyporządkowaniu pojazdom statusu „online” oraz telemetrii ich systemy nawigacji są w stanie np. wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego. Przydatne aplikacje pozwalają na dzielenie się i edytowanie dokumentów transportowych w czasie rzeczywistym, autoarchiwizację plików w chmurze, czy wystawianie list przewozowych

- mówi Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska, najdynamiczniej rozwijającego się gracza na krajowym rynku usług profesjonalnego monitorowania pojazdów GPS.

Program uszyty na miarę

Dążenie do posiadania aplikacji dopasowanych do potrzeb konkretnego biznesu przejawia się także w rosnącej popularności rozwiązań umożliwiających samodzielne modyfikowanie programów lub tworzenie ich od podstaw.

- Firmy tworząc oprogramowanie mogą korzystać zarówno z rozwiązań open source, jak i odpłatnych narzędzi. Portale na całym świecie, takie jak Apps Builder czy iBuildApp, oferują możliwość przygotowywania dedykowanych aplikacji na urządzenia mobilne wspomagających zarządzanie firmą, np. umawianie spotkań, fakturowanie, regulowanie płatności, dystrybucję plików, fotografii i kanałów RSS. Z serwisu AppExpress oferującego tego typu usługi, skorzystało od 2010 r. do kwietnia 2012 r. ok. 100 tys. firm

– opowiada Przemysław Berendt, Globalny Wiceprezes ds. Marketingu w Luxoft.

W biznesie siła

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie danych z wyszukiwarek, opinii przyjaciół czy danych z sieci społecznościowych. Ten trend faworyzuje rozwiązania już rozpoznawalne wśród wielu użytkowników i najchętniej pobierane, a co za tym idzie – zazwyczaj darmowe. Z drugiej jednak strony, obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach.

Źródło: Linkleaders