51 proc. firm nie wdraża rozwiązań związanych z BYOD

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez CompTIA's (Badanie przeprowadzone na 400 respondentach), nawet do 51 proc. firm nie wdraża w swoim środowisku pracy rozwiązań związanych z BYOD (ang. Bring Your Own Device, Przynieś Swoje Własne Urządzenie). Jednocześnie analitycy Gartnera przewidują, że do 2017 r. połowa pracodawców będzie wymagała od swojego zespołu korzystania z prywatnych urządzeń IT do celów zawodowych. Skąd taki rozdźwięk? Powodów może być kilka. BYOD, które przynosi firmom wiele korzyści, jak choćby oszczędności przy zakupie sprzętu, nadal rodzi wiele kontrowersji. Związane są one m.in. z bezpieczeństwem informacji czy ochroną danych, zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

BYOD to trend polegający na wykorzystywaniu prywatnego sprzętu IT w środowisku pracy. Jak podkreślają eksperci, wiąże się on ze zmianami w codziennym funkcjonowaniu firm.

- Dzisiejsze miejsce pracy coraz rzadziej odnosi się do dedykowanej przestrzeni biurowej oraz biurka, przy którym spędzamy 8 godzin dziennie. Rodzi to ogromne wyzwania dla działów IT, które są zmuszone wspierać użytkowników pracujących na bardzo różnorodnym sprzęcie

– tłumaczy Jarosław Jaksa, Regionalny Menedżer IT na region EMEA, Infosys.

Według powszechnej opinii, BYOD już dziś stanowi ważny element życia licznych przedsiębiorstw. Rezultaty badania przeprowadzonego przez CompTIA wskazują jednak, że w zależności od rozmiarów firmy, rozwiązań dotyczących BYOD nie wdraża od 39 do 51 proc. organizacji. Powód? Wprowadzenie w życie BYOD niesie ze sobą szereg trudności. Najczęściej wymienianym jest tutaj kwestia bezpieczeństwa – BYOD wymaga jasnego sprecyzowania zasad wykorzystywania prywatnego sprzętu IT w warunkach korporacyjnych, ustalenia metod, które przeciwdziałałaby ewentualnej utracie danych oraz wskazania, jak firma powinna postępować w przypadku odejścia z firmy pracownika posiadającego dane służbowe na komputerze, który stanowi jego własność prywatną. Dodatkowo, brak kontroli nad prywatnym sprzętem pracowników pociąga za sobą konieczność ustalenia mierników pozwalających na ocenę faktycznej efektywności działania tych osób.

- Należy pamiętać również, że każdy laptop, tablet i smartfon to kolejne urządzenie w infrastrukturze IT przedsiębiorstwa, co oznacza nie tylko dodatkowy adres IP, jaki zajmuje, ale również ewentualną konieczność wsparcia technicznego różnych platform czy systemów operacyjnych dla działów Helpdesk

- tłumaczy Tomasz Kałędkiewicz, Project & Account Manager, Capgemini.

Prywatne komórki w służbie pracy? Niekoniecznie

Jak podaje CIO.com, wątpliwości dotyczące prywatności informacji czy problemy techniczne związane z działaniem aplikacji mobilnych sprawiły, że coraz więcej pracowników zgłasza swoim pracodawcom chęć powrotu do swoich służbowych BlackBerry. Jeden z badanych managerów IT przyznał nawet, że o taką możliwość poprosiło około 60 proc. członków zespołu .

- Na rynku nadal brakuje efektywnych rozwiązań z zakresu zarządzania urządzeniami mobilnymi (ang. Mobile Device Management), które pozwoliłyby użytkownikom na sprawne wykonywanie obowiązków służbowych za pomocą własnych urządzeń. Niektóre z dostępnych tego typu rozwiązań przyczyniają się na przykład do szybszego rozładowania się telefonów z systemem Android, inne z kolei utrudniają otworzenie pliku PDF czy też prowadzenie korespondencji mailowej. W dzisiejszym świecie, w którym czas pracownika jest na wagę złota, takie niedogodności są niedopuszczalne

– tłumaczy Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający w Luxoft Poland.

Jak pokazują badania „Mobile Device Management Market by Solutions”, trendy związane z BYOD oraz spora nisza w obszarze rozwiązań wspierających służbową pracę na prywatnych urządzeniach stanowią pozytywny impuls do rozwoju rynku MDM. Według prognoz, w ciągu pięciu najbliższych lat segment ten ma osiągnąć wartość prawie 4 mld dolarów. Jeśli dodać do tego prognozy analityków przewidujących wzrost wydatków na IT w kolejnych latach, można sądzić, że zjawisko BYOD na stałe wpisze się w krajobraz biznesowy zarówno dużych międzynarodowych organizacji, jak i mniejszych firm. Co jednak z kontrowersjami, które pojawiają się wokół wykorzystania prywatnego sprzętu w naszej codziennej pracy?

- Strategia związana z BYOD wymaga indywidualnego podejścia dopasowanego do specyfiki firmy, jej rozmiaru oraz skali prowadzonego biznesu. Kluczowym czynnikiem w tym przypadku jest również współpraca pomiędzy zespołem IT i pracownikami. Na tej bazie powinny powstać jasne reguły związane z wdrożeniem i stosowaniem BYOD w naszej codziennej pracy

– wyjaśnia Leszek Bareja, Product Manager, Xerox Polska.

Źródło: Linkleaders