Jak wynika z badania „The Benefits of Innovative Information Technology in the Banking Industry”, banki zbyt wolno dostosowuja się do branżowych regulacji. Banki chcą przyspieszyć ten proces, wdrażając innowacyjne technologie. Priorytet przypisują rozwiązaniom mobilnym i chmurowym, a także technologii in-memory

Firma SAP SE ogłosiła wyniki badania „The Benefits of Innovative Information Technology in the Banking Industry”. Badanie przeprowadzono we współpracy z ośrodkami akademickimi: Frankfurt School of Finance & Management, New York University’s Stern School of Business and Management oraz University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (Business Transformation Academy). Wyniki badania wykazały duże rozbieżności między oczekiwaniami organów regulacyjnych, a zdolnością banków do spełnienia wymogów sprawozdawczych. Zdaniem organów przyczyną rozbieżności jest zbyt powolne dostosowywanie się do nowych regulacji. Ten proces można jednak przyspieszyć za sprawą innowacyjnych technologii. 65 proc. banków najwyższy priorytet przypisuje rozwiązaniom mobilnym, 48 proc. - technologii in-memory, a 47 proc. - cloud computing. Z badania wynika, że większość banków planuje zwiększenie wydatków na IT w najbliższych trzech latach.

Badanie „The Benefits of Innovative Information Technology in the Banking Industry” przeprowadzono w oparciu o m.in. zaawansowaną alizę „desk research” oraz szczegółowe wywiady z menedżerami wyższego szczebla po stronie banków, jak i organów regulacyjnych.

Banki rozpoczynają nową erę w technologii IT

Menedżer wyższego szczebla z dużego banku amerykańskiego, z którym przeprowadzano wywiad w ramach opisywanego badania, zauważył, że 25 procent użytkowników telefonów komórkowych korzysta z usług finansowych za pośrednictwem telefonu. Dzięki temu rosną szanse na rozwój bankowości mobilnej.

Liderami bankowości mobilnej, która rozwija się w podobny sposób, co bankowość online, są takie kraje, jak Chiny, Indie i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Na rynkach rozwijających się urządzenia mobilne zapewniają dostęp do usług finansowych w społecznościach, w których wcześniej liczba banków była niska. Jeden z uczestników badania dodał, że „na rynku hiszpańskim urządzenia mobilne wykorzystywane są w większym stopniu niż komputery”.

Respondenci dostrzegają również korzyści z przetwarzania dużych ilości danych. Mają przy tym świadomość, że analizy powinny objąć różne źródła informacji. Jednocześnie chcą, by platformy analityczne zapewniły kompletność agregacji (84 procent) oraz dostępność informacji w czasie rzeczywistym (62 procent). Ponadto, przedstawiciele banków sformułowali sześć oczekiwań w zakresie innowacji w procesach przetwarzania dużych ilości danych. Rozwiązania w tym zakresie powinny:

  • umożliwić bankom dostosowanie swoich ofert do potrzeb indywidualnych klientów

  • usprawnić strategie handlowe banków

  • zapewnić lepszy wgląd w dynamikę rynku i udoskonalić badania rynkowe

  • zwiększyć zdolność banków do reagowania na problemy wewnętrzne i zewnętrzne

  • przyśpieszyć i usprawnić procesy decyzyjne

  • identyfikować możliwości zwiększenia przychodu i redukcji kosztów

Przeprowadzone badanie odkryło także inne potrzeby instytucji bankowych: rozszerzenie i zsynchronizowanie wewnętrznych systemów obsługi (celem jest zapewnienie wysokiego poziomu jakości w każdym modelu komunikacji z klientem), udoskonalenie usług świadczonych przez internet oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych, w tym ochrony prywatności klientów.

Organy regulacyjne określają wymogi i oczekiwania

W badaniu organy regulacyjne zgodnie przyznały, że istniejąca infrastruktura IT nie gwarantuje raportowania ryzyka w bankach na wymaganym poziomie. Jeden z przedstawicieli organów regulacyjnych dodatkowo zasugerował, że „budżety IT muszą znacznie wzrosnąć, aby sprostać bieżącym i przyszłym wymogom prawnym”. Podobną świadomość mają banki. W najbliższych 3 latach 61 proc. respondentów oczekuje wzrostu budżetu IT o co najmniej 25 proc.

Jednym z czynników, które będą determinować wzrost inwestycji w IT są wytyczne Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego (zwłaszcza zasady efektywnej agregacji danych oraz raportowania ryzyka), Umowa Bazylejska III, Dodd-Frank, zbiór zaleceń przedstawiony w raporcie Liikanena, dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie w sprawie rynków

inwestycji finansowych, rozporządzenie w sprawie infrastruktury rynku europejskiego oraz wyceny „multi-curve”. Organy regulacyjne określiły, jakie funkcje powinna spełniać nowoczesna infrastruktura IT. Jedną z najbardziej kluczowych jest zdolność do przeprowadzania m.in. terminowego generowania pełnych danych bilansu oraz danych kontrahentów dla całego banku. W celu uzyskania stabilnej infrastruktury organy regulacyjne i audytorskie zalecają bankom następujące usprawnienia:

  • wdrożenie centralnej hurtowni danych

  • udoskonalenie nadzoru nad danymi i procesami

  • wprowadzenie bardziej zautomatyzowanych procesów

  • elastyczne i skonfigurowane moduły do automatycznych analiz, generowania scenariusza warunków skrajnych i testowania warunków skrajnych ad-hoc

  • rozszerzone funkcje i analizy danych w zakresie wyceny produktu oraz kalkulacji zarządzania ryzykiem instytucji bankowej

  • rozszerzone funkcje analiz specyficzne dla jednostek prawnych i jurysdykcji

Organy regulacyjne sprecyzowały także swoje oczekiwania wocec czasu raportowania. W przypadku raportowania dotyczącego kapitału regulacyjnego i ekonomicznego na poziomie grupy końcowe wyniki powinny być ogłaszane w ciągu 10 dni roboczych. Jednocześnie oczekuje się, że w bliskiej przyszłości ten proces powinien być zakończony w jeden dzień. Choćby z tego powodu większość przedstawicieli banków wyraża przekonanie, że ich obecne systemy wymagają aktualizacji. Wszystkie wnioski z badania można pobrać tutaj

Metodyka

Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem trzech metod: zaawansowanej analizy typu „desk research”, 20 szczegółowych wywiadów z przedstawicielami kadry zarządzającej wyższego szczebla w różnych bankach globalnych, organach regulacyjnych, audytorskich i doradczych ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Afryki oraz ankiety online wśród ponad 1500 członków sieci absolwentów Frankfurt School of Finance & Management. Wspomniane wywiady były ograniczone do kadry zarządzającej najwyższego/wyższego szczebla odpowiedniej instytucji lub wyspecjalizowanego działu, np. zajmującego się zarządzaniem ryzykiem, front-office lub technologią IT.

Źródło: SAP