Ucisz telewizor jednym skinięciem głowy
Ucisz telewizor jednym skinięciem głowy

Projektanci IT tworzą coraz bardziej zaawansowane rozwiązania – takie jak reagujące na gesty telewizory czy łączące się poprzez sieć z serwisem drukarki – które wspomagają komunikację pomiędzy człowiekiem i urządzeniem. Ich zaletą jest to, że usprawniają pracę i codzienne życie. A wyzwanie jest ogromne – według PMR w polskich firmach jest ok. 1,6 mln urządzeń.

Każdy z nas na co dzień korzysta z przynajmniej kilku urządzeń, za pomocą których uczy się, pracuje lub które wykorzystuje w czasie wolnym. Ich ilość ciągle wzrasta – firma Ericsson ogłosiła prognozy według których w 2018 r. na świecie w użyciu będzie 4,5 mld smartfonów, prawie cztery razy więcej niż dzisiaj. Większość rozwiązań technologicznych pomaga nam w wykonywaniu pracy.

Według badań PMR w polskich firmach wykorzystywanych jest ok. 1,6 mln urządzeń. Zaliczają się do nich nie tylko komputery stacjonarne, ale coraz częściej także laptopy i tablety. Na jedno przedsiębiorstwo przypada średnio 15 sprzętów. Efektywność pracy w coraz większym stopniu zależna jest od zaawansowanej technologicznie infrastruktury IT, która nas otacza, a także naszej umiejętności operowania nią. Dla wprawnych użytkowników korzystanie jednocześnie z kilku urządzeń staje się normą

– mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający, Luxoft Poland.

Zintensyfikowany kontakt z komputerami i telefonami sprawia, że coraz częściej chcemy komunikować się z nimi na naszych zasadach. Irytują nas ich ograniczenia, stawiamy też przed nimi coraz większe wymagania w zakresie zaspokajania naszych potrzeb, takich które zwykle realizują dla nas ludzie. Badania Play pokazały, że najwyżej oceniamy wsparcie technologiczne w obszarze bezpieczeństwa, rozrywki i komunikacji. Przykładem urządzeń, które komunikują się z nami ułatwiając jednocześnie porozumiewanie się z innymi są telefony, które wykonują słowne polecenia.

Urządzenia elektroniczne coraz częściej projektowane są nie tylko po to, by dobrze spełniały podstawowe funkcje, ale także, aby mogły być obsługiwane w łatwy, intuicyjny sposób. Mają np. duże wyświetlacze, na których można znaleźć instrukcje i tutoriale, czy połączyć się z za ich pomocą z serwisem. Zgodnie z rosnącą potrzebą konsumentów do posługiwania się specyficznymi aplikacjami, sprzęty wyposażane są w coraz większą ilość oprogramowania

mówi Arkadiusz Chłopik, Office Marketing Manager, Xerox Polska.

- Stają się one o tyle użyteczne, o ile potrafią ułatwić użytkownikowi sprawną obsługę i wymianę informacji z otoczeniem za pomocą sieci, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa danych

– podkreśla.

Poziom komunikatywności urządzeń rośnie, a nawiązywać z nami słowny kontakt potrafią już lodówki czy samochody. Jak wskazuje raport "Being Human: Human Computer interaction", w 2020 r. użytkownicy będą komunikować się z urządzeniami za pomocą całego ciała, tzn. mowy, gestów lub impulsów nerwowych. Dla przykładu, wyłączą telewizor lub zmienią kanał jednym ruchem głowy.

Powstaje coraz więcej rozwiązań, pozwalających na interakcję z urządzeniami osób niepełnosprawnych, starszych lub posiadających trudność w manualnej obsłudze elektroniki, takich jak np. dokumenty w formacie PDF potrafiące przeczytać znajdującą się w nich treść. Konsumenci chcą za pomocą łatwego w użyciu sprzętu pracować i bawić się dokładnie wtedy, gdy mają na to ochotę. Postępująca aplikatyzacja ułatwia im korzystanie już nie tylko z telefonów, aparatów czy telewizorów, ale nawet włączanie światła w domu. Tego typu rozwiązania pomagają już w codziennym życiu nie tylko osobom niepełnosprawnym, ale wszystkim użytkownikom. Na sposób komunikowania się z urządzeniami wpływają nasze wymagania funkcjonalne, jak i estetyczne – atrakcyjne wizualnie ikony, wyskakujące powiadomienia czy dobrze zorganizowany pulpit sprawiają, że łatwiej nam zrozumieć natłok dostarczanych nam przez urządzenie informacji.

Źródło: Linkleaders