Dział HP Enterprise Services poinformował, że PKO Bank Polski, w odpowiedzi na potrzeby użytkowników bankowości mobilnej, wprowadził IKO, pierwszy w kraju, bezpieczny system płatności, wykorzystujący HP Enterprise Mobile Application Services.

System płatności mobilnych IKO, oferowany przez PKO Bank Polski, umożliwia użytkownikom telefonów m.in. realizowanie płatności online, płatności za transakcje dokonywane w punktach handlowo-usługowych, a także pobieranie gotówki z bankomatów, sprawdzanie stanu konta i przelewanie gotówki w czasie rzeczywistym osobom identyfikowanym wyłącznie na podstawie numeru telefonu komórkowego. Usługa jest już dostępna w 2700 bankomatach PKO Banku Polskiego i w ponad 20 tysiącach terminali płatniczych obsługiwanych przez należącą do Banku firmę eService.

Uruchomienie systemu płatności mobilnych IKO w PKO Banku Polskim jest jednym z największych i najbardziej kompleksowych wdrożeń systemu płatniczego zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach. Partnerem wdrożeniowym banku jest firma Hewlett-Packard Polska Sp. z o.o. odpowiedzialna za integrację i rozwój techniczny systemu.

IKO to pionierski projekt opracowany przez bank bez udziału operatorów telekomunikacyjnych. Projekt zakłada udostępnienie wszystkim obecnym i potencjalnym klientom Banku dostępu do usług bankowych z wykorzystaniem aplikacji instalowanej na telefonie komórkowym, która integruje usługi bankowości mobilnej i płatności mobilnych. Płacenie z wykorzystaniem telefonu komórkowego bez konieczności użycia karty płatniczej, przelewanie pieniędzy znajomym bez konieczności pamiętania numeru ich rachunku bankowego, to tylko niektóre cechy stanowiące o wygodzie wykorzystania nowego systemu płatności mobilnych PKO Banku Polskiego.

Projekt IKO w PKO Banku Polskim łączy w sobie wszystkie cechy wielkości, innowacyjności, szerokiego zasięgu i stanowi dla Hewlett-Packard Polska okazję do ponownego wykorzystania zdobytych doświadczeń do realizacji przełomowego w skali światowej przedsięwzięcia. Podstawowy cel projektu przypomina historyczny krok w obszarze płatności elektronicznych jakim było w roku 1993 wydanie pierwszej polskiej krajowej karty płatniczej POLCARD.

Piotr Alicki, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego podkreśla otwarty charakter oraz nowatorskie cechy rozwiązania:

„Płacenie telefonem komórkowym z aplikacją PKO Banku Polskiego tworzy nową jakość pod względem wygody, dostępności, spełnienia oczekiwań klienta. Połączenie bankowości mobilnej i płatności mobilnych w jednej aplikacji to prawdziwy przełom. Projekty tego typu pojawiają się stopniowo na naszym rynku, ale to PKO Bank Polski wypracował tak kompleksowe rozwiązanie, że wyprzedza ono znacząco dostępne i planowane produkty. System jest technologicznie gotowy na przyłączenie kolejnych uczestników rynku, w tym sieci bankomatowych, akceptantów i banków. Dzięki temu możliwe jest stworzenie lokalnej platformy płatności mobilnych o wysokim potencjale popularyzacji. Polska dołącza tym samym do krajów, w których płatności mobilne mają szansę stać się masowo stosowanym sposobem dokonywania transakcji.”.

Podstawowe cele projektu to:

• Zbudowanie nowej roli Banku – animatora rynku płatności mobilnych (market maker)

• Zainicjowanie powstania otwartego, rozwojowego standardu płatności mobilnych w Polsce

• Udostępnienie klientom nowoczesnego, wygodnego i w pełni funkcjonalnego sposobu realizowania płatności za pomocą telefonu

• Nowe źródło przychodów prowizyjnych w rozwojowym kanale płatności mobilnych i m-commerce

• Kształtowanie wizerunku Banku jako innowatora, wykorzystującego najnowsze technologie do lepszego zaspokajania finansowych potrzeb klientów

Produkcyjne uruchomienie systemu miało miejsce 7 marca 2013 roku, a funkcje już teraz dostępne w aplikacji IKO, to:

• Płatność telefonem za zakupy w sklepie – kod wygenerowany w aplikacji IKO (kod IKO) należy wpisać na terminalu płatniczym, a następnie jednym kliknięciem potwierdzić transakcję w aplikacji na telefonie;

• Wypłata gotówki z bankomatu za pomocą telefonu, bez karty płatniczej - wystarczy wpisać w bankomacie kod IKO i odebrać pieniądze;

• Przelew na numer telefonu – klienci mogą dokonywać przelewów, znając jedynie numer telefonu odbiorcy. Odbiorca otrzyma pieniądze zaraz po wysłaniu ich przez nadawcę.

• Zakupy w Internecie – bez potrzeby logowania się do serwisu transakcyjnego, bez wpisywania danych z karty płatniczej. Klient wybiera w sklepie internetowym opcję „płacę z IKO” i wpisuje kod IKO.

• Tworzenie czeków, które umożliwiają płacenie w sklepach lub wypłatę pieniędzy z bankomatu nawet bez posiadania przy sobie telefonu – transakcję autoryzuje się dziewięciocyfrowym numerem czeku i potwierdza czterocyfrowym hasłem.

Szeroka baza akceptantów w portfelu spółki eService, największa w Polsce sieć bankomatów własnych, wielomilionowa rzesza klientów oraz zaufanie, jakim cieszy się PKO Bank Polski, to podstawowe atuty, które pozwalają wierzyć, że IKO wyznaczy standard płatności mobilnych w Polsce.

Rozwiązanie działu aplikacji mobilnych HP Enterprise Services gwarantuje, że wszystkie płatności mobilne, bankowość mobilna i zabezpieczenia mobilne odbywają się z jednej platformy, co zapewnia klientom PKO Banku Polskiego bezpieczną, szybką i łatwą w użyciu alternatywę dla transakcji gotówkowych. Obecnie rozwiązanie dostępne jest dla systemów operacyjnych Android, iOS, BlackBerry i Symbian. Docelowo możliwość korzystania z systemu płatności mobilnych zostanie rozszerzona także na system Windows Phone. W przyszłości zakres usług może zostać rozbudowany o dodatkowe propozycje takie jak możliwość płacenia za bilety, programy lojalnościowe, kupony czy karty podarunkowe.

Dział aplikacji mobilnych HP Enterprise Services zaprojektował i wdrożył system IKO opracowując aplikację na urządzenia mobilne i umożliwiając zintegrowanie systemu z systemami transakcyjnymi banku. Rozwiązanie HP umożliwia także rozwój aplikacji mobilnych w celu zapewniania bezpieczeństwa i niezawodności obsługi płatności mobilnych PKO Banku Polskiego. System został zbudowany z wykorzystaniem elementów odpowiednio dostosowanej mobilnej platformy szwedzkiej firmy Accumulate SA.

„Mobilne, elektroniczne płatności szybko stają się kluczowym rodzajem transakcji dla instytucji finansowych i ich klientów, rozszerzając lub zastępując płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych”

– podsumował Artur Wieretiło, dyrektor działu Enterprise Services HP Polska. –

"Płatności mobilne i handel mobilny łączą trendy związane z zapewnieniem mobilności nowych produktów i usług bankowych. HP jako partner technologiczny może pomóc pionierom takim jak PKO Bank Polski w pełni wykorzystać nowe możliwości biznesowe, pojawiające się na skutek zmian zachodzących na rynku.”

Źródło: HP