ROZWIĄZANIA HITACHI DATA SYSTEMS ZWIĘKSZAJĄ WYDAJNOŚĆ ŚRODOWISKA TRANSAKCYJNEGO  W PKO BANKU POLSKIM

Dwukrotnie wyższa wydajność, opóźnienia zapisu danych poniżej limitu oraz precyzyjne informacje na potrzeby zarządzania i diagnostyki – to korzyści, jakie PKO BP osiągnęło po wdrożeniu rozwiązań pamięci masowych od Hitachi Data Systems.

Hitachi Data Systems, spółka zależna Hitachi, Ltd., (TSE: 6501), wdrożyła platformę pamięci masowych Hitachi Virtual Storage Platform w PKO Banku Polskim. W efekcie bank odnotował niemal dwukrotny wzrost wydajności i utrzymał poniżej limitu kluczowe dla swojej działalności opóźnienia zapisu danych.

PKO Bank Polski to największy polski bank detaliczny z sumą bilansową przekraczającą 200 miliardów zł i ponad 6 milionami rachunków ROR. Bank posiada prawie 1200 oddziałów własnych, współpracuje z ponad 1000 placówek agencyjnych i zarządza siecią ponad 3000 bankomatów.

W sferze IT bank wykorzystuje nowoczesną platformę transakcyjną Alnova, działającą na serwerach mainframe. W okresach wzrostu obciążenia platforma przetwarzała blisko dwa tysiące transakcji na sekundę, a stale rosnące potrzeby banku nie mogły być zaspokojone jedynie przez platformy serwerowe. Duże bazy danych musiały być przechowywane na pamięciach masowych, i to od ich wydajności zależała szybkość przetwarzania transakcji czy generowania raportów.

„Dysponowaliśmy wysokiej klasy systemem dyskowym z ogromną pamięcią cache. Mimo to, na przełomie miesięcy oraz dni, na które przypadały terminy obowiązkowych płatności, zdarzało się, że procesory kontrolerów macierzy obciążone były w 100%”

– wspomina Maciej Księżycki, Starszy Administrator w Zespole Pamięci Masowych w Departamencie Infrastruktury Informatycznej PKO Banku Polskiego.

„Bankowi zależało na wymianie systemu pamięci masowych, ale wszyscy wiedzieliśmy, że taka operacja nie może odbyć się z dnia na dzień. Potrzebnych było kilka miesięcy żmudnych analiz i przygotowań, a także kolejnych kilka miesięcy testów”.

Przed planowanym wdrożeniem PKO BP poprosił wiodących integratorów o udostępnienie sprzętu do testów. Bank stawiał bardzo wysokie wymagania w dziedzinie wydajności rozwiązania oraz liczne warunki dodatkowe. Aby wybrać najlepsze rozwiązanie, musiał przetestować system we własnym środowisku informatycznym. Na zapytanie ofertowe odpowiedziały cztery wiodące firmy, oferta Hitachi spełniła wszystkie wymagania.

„Bankowi zależało, aby środowisko pamięci masowych nie wprowadzało do łącznego czasu transakcji opóźnień dłuższych niż 2,5 milisekundy. Nasz system VSP – Virtual Storage Platform był testowany zarówno w lokalizacji podstawowej, jak i w zapasowym centrum danych”

– tłumaczy Tomasz Jangas, Architekt i Konsultant Techniczny z Hitachi Data Systems.

„W każdej z lokalizacji sprawdzono po dwie macierze z naszej oferty. Testy pokazały, że zaproponowane rozwiązania doskonale spełniają wysokie wymagania banku”.

„Macierze Hitachi VSP sprawdziły się w testach bardzo dobrze. Wszystko działało zgodnie z deklaracjami. W niektórych scenariuszach wydajność znacznie przekraczała wymagania. Po wdrożeniu w środowisku produkcyjnym wyniki testów w pełni się potwierdziły”

– podkreśla Maciej Księżycki z PKO BP.

Wysoka wydajność przesądziła o wyborze rozwiązania Hitachi. Dodatkowym atutem była również możliwość wykupienia usług wsparcia technicznego po zakończeniu okresu gwarancji. Dzięki temu, po trzech latach PKO BP będzie mogło nadal wykorzystywać macierze dyskowe zgodnie z obecnym przeznaczeniem lub używać ich np. jako magazyn danych dla środowiska testowego.

Po wdrożeniu nowego systemu pamięci masowych zarówno środowisko transakcyjne Alnova, jak i przetwarzania wsadowe działają stabilnie i wydajnie. Już sama wymiana macierzy, bez zmian serwerów, umożliwiła odnotowanie niemal dwukrotnego wzrostu wydajności i utrzymanie kluczowego dla banku opóźnienia zapisu danych poniżej ustalonego limitu 2,5 milisekundy. Administratorzy PKO BP mogą na bieżąco analizować statystyki wydajnościowe z bardzo dużą dokładnością, co jest niezwykle istotne przy zarządzaniu systemem i w działaniach diagnostycznych.

“Na mnie osobiście największe wrażenie robi dostarczane wraz z macierzami oprogramowanie Hitachi Tuning Manager. Za jego pomocą mam możliwość obserwowania stanu całej macierzy w czasie rzeczywistym w ciągu ostatnich 24 godzin w odstępach jednominutowych. Dane na potrzeby raportów gromadzone są w pełni automatycznie, a same raporty są dobrym punktem wyjścia do analiz szczegółowych”

– mówi Maciej Księżycki z PKO BP.

Fot. źródło Hitachi Data Systems

Źródło: Hitachi Data Systems