Rynek systemów CRM i rozwiązań w chmurze

Rynek systemów CRM w chmurze dynamicznie się rozwija już od kilku lat. Jak wynika z badań firmy analitycznej IDC - w ciągu najbliższych lat wzrost rynku cloud computing przewyższy rozwój całego sektora usług IT aż dziesięciokrotnie, osiągając 36%. Coraz więcej firm dostrzega w chmurze szansę na usprawnienie swojej działalności przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Zalety korzystania z systemów CRM w modelu cloud computing doceniają szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których koszty utrzymania systemów IT mają kluczowe znaczenie. Brak konieczności zakupu i utrzymania infrastruktury IT, a przy tym możliwość korzystania z aplikacji na zasadzie miesięcznego abonamentu, otwiera przed sektorem MŚP drzwi do innowacyjnych rozwiązań, które dotychczas były zarezerwowane dla dużych korporacji. Z kolei z badania przeprowadzonego przez Ipsos MORI na zlecenie firmy Microsoft wynika, że już ponad połowa polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP (52%) deklaruje korzystanie z rozwiązań w chmurze. Z pewnością trend ten będzie coraz bardziej widoczny. Firmy mają świadomość, że w niedługim czasie chmura stanie się niezbędnym elementem funkcjonowania organizacji. Jak wynika z analiz Ipsos MORI, w ciągu najbliższego roku nakłady na technologię cloud computing planuje zwiększyć 22% polskich MŚP.

Oczywiście wraz ze wzrostem popularności technologii cloud computing pojawiają się obawy dotyczące bezpieczeństwa informacji i zasobów umieszczonych „w chmurze”. Wynikają one przede wszystkim z braku świadomości wśród przedsiębiorstw na temat tego, co tak naprawdę oznacza przechowywanie danych w chmurze, gdzie w rzeczywistości znajdują się firmowe zasoby oraz jakimi zabezpieczeniami są chronione. Tymczasem rozwój zabezpieczeń następuje wraz z upowszechnianiem się chmury, odpowiadając na pojawiające się potrzeby i wymogi prawne w tym zakresie. Firmy spotykają się bowiem z coraz bardziej skomplikowanymi wyzwaniami dotyczącymi ochrony wrażliwych danych. Kluczowe obawy związane z bezpieczeństwem systemów CRM w chmurze wynikają przede wszystkim z faktu, że przechowywane dane nie mają konkretnej lokalizacji, a dostęp do nich jest współdzielony z innymi użytkownikami. Oczywiście udostępnianie zasobów przez internet zawsze będzie wiązało się z większym ryzykiem kradzieży danych przez cyberprzestępców, jednak obecnie odpowiedzią na te wyzwania są coraz bardziej nowoczesne centra danych, wyposażone w wiele warstw zabezpieczeń. Przechowywanie danych w chmurze podlega restrykcyjnej ochronie, co sprawia, że dane są tak samo bezpieczne jak w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Możliwe jest również wykorzystanie prywatnej chmury, gdzie w Data Center przydzielone są klientowi dedykowane zasoby, a dostęp do aplikacji jest ograniczony dla wskazanych przez niego adresów IP z firmowej sieci.

Zaletą rozwiązań w chmurze jest to, że potencjalne ataki nie będą dotyczyły korporacyjnej sieci. Potencjalny włamywacz zostanie zatrzymany na zabezpieczeniach poza siecią korporacyjną. Na przykład ataki DDoS skierowane są na serwery poza naszą infrastrukturą. W przypadku udanego ataku DDoS na usługę w chmurze nasza sieć korporacyjna i serwery firmowe pozostają dostępne. Co więcej, dobry dostawca Data Center potrafi zabezpieczyć nasze usługi w takich sytuacjach.

Poza tym firmy świadczące usługi chmurowe przechowują dane oraz ich kopie zapasowe w kilku lokalizacjach, a także zapewniają stałe aktualizacje systemów ochrony i najwyższe standardy zabezpieczeń, dzięki czemu ryzyko utraty danych jest ograniczane do minimum. Wszystkie elementy systemu są redundantne, co ogranicza ryzyko wystąpienia awarii. Kluczem do sukcesu jest więc wybór doświadczonego i kompetentnego usługodawcy, który zapewni nam maksymalny poziom bezpieczeństwa. Warto również znać miejsce przechowywania naszych danych oraz rodzaj stosowanych zabezpieczeń. Pamiętajmy także, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych leży nie tylko po stronie usługodawcy, lecz także powinna być integralną częścią polityki bezpieczeństwa stosowanej w firmie. Należy stale informować użytkowników o najnowszych zagrożeniach i sposobach stosowanych przez cyberprzestepców.

Autorem jest Rafał Pogonowski, Dyrektor Działu Business & Customer Intelligence, Bonair S.A.

DLP expert magazyn
DLP expert 4/2013

Tekst pochodzi z magazynu DLP expert 4/2013 (7)- który bezpłatnie można pobrać tutaj: https://www.dlp-expert.pl/magazine

Źródło: Redakcja