Pod choinką wszystko gra

10 proc. badanych zamierza kupić grę wideo jako prezent na Święta. Co ósmy z nich zrobi to za pośrednictwem serwisu aukcyjnego lub w sklepie internetowym. Prawie 30 proc. ankietowanych zamierza oderwać się od świątecznego stołu, by zagrać w ulubioną grę. Polacy grają w gry i kupują je - takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez agencję badań rynku i opinii SW Research we współpracy z agencją Monday PR.

85 proc. polskich internautów gra w gry wideo. Płeć i wiek nie mają tu większego znaczenia. Prawie 40 proc. badanych przyznało, że w poprzednie Święta Bożego Narodzenia grało w gry. W tym roku świąteczne granie ma w planach 29,3 proc. badanych. Nie dziwi zatem fakt, że gry - obok tradycyjnych już kosmetyków, książek, odzieży czy biżuterii – znajdą swoje miejsce pod choinkami w polskich domach.

Od wielu lat jesteśmy świadkami upowszechniania się gier w wielu nowych obszarach naszego życia. Gramy na różnym sprzęcie z różną intensywnością oraz w różnych sytuacjach, w tym także podczas spotkań typowo rodzinnych jak np. w trakcie Świąt. Gry stały się tak naturalne jak telewizja czy internet i nikogo nie powinno dziwić, że Święta spędzane są w Polsce nie tylko głównie przed telewizorem, ale coraz częściej w wirtualnym świecie. W przyszłości gry nabiorą jeszcze większego znaczenia i staną się dla Polaków ważnym elementem spędzania wolnego czasu w okresach świątecznych – co jest ciekawym obszarem do badań

- mówi Przemysław Wesołowski, CEO w SW Research.

10 proc. przebadanych przez SW Research i Monday PR internautów rezerwuje miejsce w swoim świątecznym koszyku na grę wideo. Ponad 29 proc. badanych chciałoby ją dostać od Świętego Mikołaja, częściej mężczyźni niż kobiety. Co zaskakujące chęć otrzymania gry rośnie wraz z wiekiem – w grupie 35+ co trzecia osoba chciałaby dostać taki prezent.

Na grę pod choinką mogą liczyć przede wszystkim najmłodsi – 57,1 proc. respondentów zadeklarowało, że kupią grę z myślą o dziecku. Co trzecia osoba (34,3 proc.) zamierza podarować je swojemu bratu lub siostrze, a co czwarta (24,8 proc.) swojej drugiej połówce. Najrzadszymi odbiorcami gier będą rodzice – tylko 5,8 proc. ankietowanych zamierza kupić swojemu rodzicowi grę wideo. Podczas gdy tradycyjne prezenty (kosmetyki, książki, odzież) przyniesie Mikołaj w spódnicy, gry oraz sprzęt elektroniczny najczęściej będzie kupowany przez mężczyzn.

Ponad połowę zakupionych gier (51,6 proc.) będą stanowić gry na PC. Jeśli jednak policzyć wszystkie typy gier konsolowych, okazuje się, że znajdą się w koszykach aż 55,6 proc. kupujących. Wśród gier, które badani umieściliby w liście do Świętego Mikołaja, prym wiodły takie tytuły „The Sims 3”, „Assassin’s Creed 3” i „Diablo 3”.

Gamingowych Mikołajów coraz rzadziej będzie można spotkać w realu, ponieważ aż 39,4 proc. z nich zamierza dokonać zakupu w sklepie on-line lub przez serwisy aukcyjne (28,2 proc.). Nie oznacza to jednak, że nie będzie można się na nich natknąć w hipermarketach z elektroniką (38,2 proc.) lub w sklepach z multimediami (27,5 proc.).

Według analityków z Euromonitor International Polacy do końca 2012 roku wydadzą na zabawki 562,4 mln euro, z czego ponad połowę będą stanowić wydatki na gry. Znaczący odsetek sprzedaży przypadnie zapewne właśnie na okres świąteczny.

Czas przed Świętami jest kluczowy z perspektywy producentów i dystrybutorów gier. Przygotowania do niego trwają wiele miesięcy, a przed Gwiazdką mają miejsce premiery wielu nowych tytułów. Z roku na rok Polacy kupują coraz więcej gier, a polskie firmy z branży gamingowej walczą o klienta, starając się (bardzo często z powodzeniem!) wygrać z zagranicznymi produkcjami. W tym roku warto zwrócić uwagę na rosnącą rolę sprzedaży online i na to, że elektroniczna dystrybucja gier zagarnia coraz większy procent kanałów sprzedaży – mówi Grzegorz Miller, CEO w Monday PR.

Rozszerzona wersja raportu z badania dostępna jest po zarejestrowaniu na stronie www.badaniagraczy.pl.

Na łamach serwisu www.badaniagraczy.pl publikowane będą cykliczne badania dotyczące preferencji polskich graczy i świadomości marek polskich producentów gier.

Źródło: Monday PR