Czego naprawdę się boimy?

Większość z nas ma gęsią skórkę na myśl o nawiedzonych domach czy tajemniczych zjawach. Boimy się pająków, ciemności, duchów. Halloween to dobry czas na to, by zastanowić się nad tym, czego się obawiamy. Czy przeciętny użytkownik sieci boi się także o bezpieczeństwo cyfrowego życia? Tak. Co więcej – powinien. Jednak wiele osób nie robi wystarczająco dużo, by chronić się przed niebezpieczeństwami.

Źródło: Trend Micro

Według danych Trend Micro :

  • 7 na 10 osób czuje się bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo swoich rodzin w sieci, ale tylko 4 osoby na 10 wiedzą, co robić, by chronić swoich najbliższych.

  • boimy się tego, że nasza aktywność online może być śledzona przez innych. 1 na 2 osoby jest zaniepokojona liczbą prywatnych informacji dostępnych na kontach w social media

  • co sekundę pojawia się jedno zagrożenie. 1 na 4 osoby doświadczyła ataku hakerów na konto e-mail. 14% doświadczyło ataku na konta w social media

  • boimy się utraty naszych cyfrowych wspomnień. 68% z nas załamałoby się w przypadku utraty wszystkich plików z komputera

  • boimy się o bezpieczeństwo najmłodszych. 71% wyraża obawy związane z umieszczaniem przez dzieci treści w sieci

Czy robimy wszystko, by zadbać o bezpieczeństwo nasze i naszych najbliższych? Statystyki dowodzą, że raczej nie:

  • 60% z nas udostępnia w sieci takie informacje, jak data urodzin/dane członków rodziny

  • 43% badanych nie zmienia ustawień prywatności

  • 6% zaakceptuje zaproszenie do grona znajomych otrzymane od nieznanej osoby

  • tylko 32% regularnie odwiedza profile swoich dzieci w mediach społecznościowych

Użytkownicy sieci boją się wielu rzeczy. Jednak jednocześnie często postępują bardzo lekkomyślnie. Kilka przykładów: 1 na 4 osoby używa tych samych lub nieznacznie zmodyfikowanych haseł w przypadku wszystkich kont online, a prawie 1 na 5 osób klika w linki otrzymane z nieznanych źródeł. Żeby przezwyciężyć obawy związane z bezpieczeństwem online warto zastosować się do kilku prostych, praktycznych wskazówek”

– mówi Rik Ferguson, Dyrektor ds. komunikacji i badań nad bezpieczeństwem w Trend Micro.

Co zrobić, by przestać obawiać się o bezpieczeństwo online nasze i naszych najbliższych:

  • zarządzaj kontami online za pomocą bezpiecznych haseł albo używaj dobrego managera haseł

  • zapoznaj się z ustawieniami prywatności w mediach społecznościowych i dostosuj je do swoich potrzeb

  • regularnie rób kopie zapasowe plików

  • zainstaluj oprogramowanie zabezpieczające na wszystkich urządzeniach, z których korzystasz

Źródło: Trend Micro

Źródło: Trend Micro