Właściwy serwis to gwarancja podtrzymania zasilania urządzeń IT

Zabezpieczenie pracy centrum danych lub urządzeń tworzących sieć informatyczną to jedno z głównych zadań specjalistów od infrastruktury IT. Do tego niezbędna jest wiedza i odpowiedni sprzęt, ale równie ważny jest serwis urządzeń zasilania gwarantowanego. Pozwala on ograniczyć nerwy w przypadku awarii, ale również często minimalizuje ryzyko ich wystąpienia.

Na co więc zwrócić uwagę podczas serwisowania naszych urządzeń?

Zakup dobrej jakości urządzenia to dopiero pierwszy krok w zabezpieczeniu naszych urządzeń i systemów IT. Drugi to odpowiedni serwis, który powinien być wykony przez producenta danego urządzenia. Dlaczego jest to takie ważne? Powodów jest kilka.

Serwisowanie przez producenta daje gwarancję technologicznej znajomości produktu i zastosowanych w nim rozwiązań. Wówczas szybciej i bez błędów będzie w stanie takie urządzenie sprawdzić. Kolejnym elementem jest dostęp do oryginalnych części. Serwis producencki daje nam pewność, że nie zostaną zastosowane zamienniki, które z jednej strony wpływają na żywotność urządzenia, a z drugiej obniżają bezpieczeństwo naszych urządzeń czy systemów.

Obecna sytuacja na rynku serwisowania pokazuje, że są sytuacje, w których klienci korzystają z odmiennego serwisu niż producencki, kierując się wyłącznie niższą ceną. W efekcie często zdarza się, że urządzenie trzeba wymienić wcześniej niż jego fabryczny termin. Na rynku pojawia się wiele ofert dotyczących serwisowania tych urządzeń, ale pamiętać trzeba, że najlepszą znajomość poszczególnych jego elementów może posiadać wyłącznie producent.

Bateria to zasadniczy element sprawnego działania UPS-a Bateria to ważny element UPS-a. Awaria akumulatora może spowodować paraliż funkcjonowania całej serwerowni. Co za tym idzie, dostęp do kluczowych danych firmowych zostaje przerwany, co z kolei może spowodować przestój w pracy przedsiębiorstwa i wymierne straty finansowe. Dlatego, jeśli dawno nie zdarzyła się okazja do sprawdzenia sprawności podtrzymania zasilania, warto się zastanowić, kiedy UPS został zakupiony. Jeśli minęło już parę lat, konieczna staje się inwestycja w wymianę akumulatorów, aby urządzenie nadal spełniało wyznaczoną mu rolę.

Przed awarią akumulatora można się zabezpieczyć. Najważniejsza jest świadomość, że baterie mają ograniczoną żywotność i muszą być regularnie serwisowane i wymieniane. Jak często należy to robić – zależy to od modelu UPS-a. Serwisant powinien poinformować o przewidywanej żywotności baterii w konkretnym urządzeniu i zaplanować, kiedy należy ją wymienić. Dodatkowo, dzięki stałemu monitorowaniu pracy urządzeń jesteśmy w stanie przewidzieć zbliżającą się awarię.

Trwałość akumulatorów instalowanych w UPS-ach wynosi w dobrych warunkach środowiskowych od 5 do 10 lat. Po tym czasie pojemność akumulatora maleje, a czas podtrzymywania pracy urządzenia znacząco spada. Dlatego też w czwartym roku działania UPS-a należy zaplanować budżet na wymianę baterii.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele zamienników baterii, rozwija się sektor baterii coraz tańszych, ale tylko akumulator rekomendowany przez producenta UPS-a zapewni nam stuprocentową pewność, że bateria jest oryginalna. Urządzenia oferowane przez nieautoryzowane punkty czy poprzez aukcje internetowe są znacznie tańsze niż w oficjalnej sprzedaży i mogą mieć znacznie krótszą żywotność oraz mniejszą wydajność. Co więcej, nie są także objęte gwarancją producenta UPS-a. Może to spowodować wiele problemów w czasie ewentualnej awarii. Oszczędności poczynione na tańszych zamiennikach są więc tylko pozorne. Wymianą akumulatorów powinni zająć się specjaliści. Da nam to pewność, że zostały prawidłowo podłączone, a tym samym, że będą sprawnie działały.

Warto jeszcze wspomnieć, że serwis akumulatorów zależy od wybranego przez klienta rodzaju kontraktu. Dobry plan serwisowy powinien określać terminy wizyt specjalistów, zakres usług, daty wymiany materiałów eksploatacyjnych i jest ustalany w zależności od potrzeb klienta. Ważnym aspektem jest również to, że w niektórych firmach serwis nie może odbywać się w godzinach pracy, dlatego godziny przyjazdu naszych serwisantów są bardzo elastyczne.

Odpowiedni serwis to gwarancja bezpieczeństwa naszych urządzeń i systemów. Co więcej, pozwala nam dłużej użytkować sprzęt i cieszyć się jego bezawaryjnością. Jako doświadczony producent tych urządzeń wiemy, że przełoży się to bezpośrednio na obniżenie kosztów utrzymania, co z punktu funkcjonowania biznesu jest bardzo istotne.

Autorem jest Dariusz Koseski, Wiceprezes, Schneider Electric Polska


Tekst pochodzi z magazynu DLP expert 3/2014 (10)- który bezpłatnie można pobrać tutaj: https://www.dlp-expert.pl/magazine

Źródło: Redakcja