Wykorzystanie możliwości CRM w chmurze oraz na urządzeniach mobilnych

Wraz z rosnącą konkurencją na rynku rosną potrzeby firm w zakresie efektywnego zarządzania sprzedażą. W uszczelnieniu procesu sprzedaży pomagają narzędzia CRM, których wdrożenie jest teraz możliwe bez dużych nakładów finansowych dzięki dostępności produktu CRM Online. Zmieniający się tryb pracy, który wymaga dostępności niezależnie od miejsca i czasu, wpływa na wzrost znaczenia rozwiązań mobilnych.

Dzięki elastyczności modelu chmurowego koszty wdrożenia i utrzymania systemu CRM są bardzo atrakcyjne. Istotnym elementem rozważań przy wyborze CRM Online jest kwestia bezpieczeństwa danych i zapewnienie, że nie wyjdą one poza Unię Europejską. Ważnym aspektem jest także przekonanie pracowników do korzystania z narzędzia, w czym może pomóc wybór intuicyjnego w obsłudze systemu CRM.

– Korzystanie z systemów klasy CRM nie jest już wyłącznie przywilejem firm sektora Enterprise. Coraz chętniej sięgają po nie również mniejsze przedsiębiorstwa, które zdają sobie sprawę, że CRM jest nieodzowną częścią działalności firmy cieszącej się dużą konkurencyjnością i dobrymi relacjami z klientami, umożliwiając wzrost przychodów, poprawę współpracy i odpowiednie połączenie różnych systemów, procesów oraz lokalizacji

– mówi Agnieszka Zarzycka, ekspert rozwiązań CRM, Microsoft.

Rozwój CRM z duchem czasu

Przez ostatnie lata dostawcy IT bacznie śledzili rynek systemów CRM, aby wychwycić, jakie funkcjonalności wybierają przedsiębiorstwa, jakich jeszcze potrzebują i z jakim odzewem z ich strony spotykają się wprowadzane na bieżąco usprawnienia. W ten sposób elastyczny i skalowalny system CRM jest wzbogacany o kolejne funkcjonalności, a firmy zyskują rozwiązanie dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Architekci dbają przy tym, aby był on intuicyjny w obsłudze oraz prosty we wdrożeniu i integracji.

– Kolejne technologie i trendy pojawiające się na rynku przyspieszyły rozwój systemów CRM, oferując możliwości, które jeszcze kilka lat temu były nieosiągalne dla pracowników działu sprzedaży czy marketingu. Co więcej, zmiana dotychczasowego trybu pracy z „siedzenia przed biurkiem” na „wyjście w teren do klienta” wymusiła na dostawcach opracowywanie rozwiązań pozwalających na realizację działań z dowolnego miejsca i w dowolnym momencie

– komentuje Agnieszka Zarzycka.

W rezultacie systemy CRM zostały znacząco rozwinięte o funkcjonalności marketingowe i analizę mediów społecznościowych, a także udostępnienie w wersji online. Zmiana trybu pracy wpłynęła natomiast na wprowadzenie do organizacji urządzeń mobilnych, których wybór na rynku jest coraz większy. Naturalną konsekwencją mobilnego stylu pracy stało się wprowadzenie mobilnego klienta CRM na urządzenia typu tablet czy smartfon.

Z ziemi do chmury

CRM w chmurze, podobnie jak jego wersja stacjonarna, oferuje możliwoś wglądu w czasie rzeczywistym w zgromadzone dane oraz ich analizę, a także efektywne zarządzanie k ampaniami marketingowymi czy raportowanie. CRM w tym modelu jest bardzo chętnie wybierany przez sektor MŚP, ponieważ oferuje wiele możliwości przy niskim koszcie użytkowania – taka forma użytkowania nie wiąże się bowiem z zakupem i utrzymaniem własnej infrastruktury informatycznej, stąd jest opłacalna kosztowo. Co więcej - to firma decyduje, z jakich funkcjonalności rozwiązania chce korzystać, płacąc miesięczny abonament tylko za wykorzystywaną usługę oraz mając możliwość rezygnacji z usługi praktycznie w dowolnym momencie. Dzięki chmurze mniejsze firmy mogą korzystać z niemalże nieograniczonych mocy obliczeniowych na żądanie i ograniczyć wydatki na IT.

Mobilność przede wszystkim

Wraz ze zmianą trybu pracy mobilność zyskuje na znaczeniu, przekładając się na optymalizację procesów oraz jeszcze lepsze wykorzystanie czasu pracy. Dzięki aplikacjom CRM na urządzenia mobilne przedstawiciele handlowi zyskują dostęp do wymaganych informacji w czasie rzeczywistym, mogąc na bieżąco modyfikować ofertę podczas spotkania z klientem.

– Warto również zaznaczyć, że przy wyborze systemu CRM przedsiębiorstwa coraz częściej zwracają uwagę na jego gotowość do wykorzystania na urządzeniach mobilnych. Dlatego oferujemy natywnego klienta mobilnego na tablety i smartfony na różne platformy. Oznacza to, że wszystko, co zdefiniujemy w samym CRM-ie, będzie dostępne z poziomu urządzeń przenośnych bez konieczności dodatkowego tworzenia aplikacji mobilnej. Przekłada się to z kolei na niski koszt utrzymania i dalszego rozwoju aplikacji oraz gwarantuje, że każda modyfikacja wprowadzona w rozwiązaniu będzie natychmiast dostępna na urządzeniu przenośnym

– dodaje Agnieszka Zarzycka.

Zawsze w sieci

Dostępne na rynku systemy CRM wykorzystywane są również w mediach społecznościowych, oferując możliwość współpracy z innymi osobami wewnątrz organizacji, jak również z klientami, partnerami i innymi zainteresowanymi stronami. Funkcjonalności typu social listening umożliwiają śledzenie informacji w mediach społecznościowych w czasie rzeczywistym oraz podejmowanie właściwych decyzji w celu natychmiastowego wykorzystania pojawiającej się szansy sprzedażowej. Znacząco ułatwia to dzielenie się informacjami oraz kluczowymi dokumentami biznesowymi. Pozwala to także na śledzenie w czasie rzeczywistym produktu, marki, konkurenta i kampanii realizowanych na całym świecie, aby rzeczywiście zrozumieć swoich klientów i ich działalność w społecznej sieci internetowej.

Dzięki takiej wirtualnej sieci przedsiębiorstwo może poprawić swoje dotychczasowe wyniki i zwiększyć satysfakcję klienta.

Wykorzystanie możliwości CRM w chmurze oraz na urządzeniach mobilnych
Agnieszka Zarzycka, ekspert rozwiązań CRM, Microsoft

Dzięki obecnym możliwościom systemów CRM, w tym dostępności w chmurze czy mobilności, przedsiębiorstwa dochodzą do wniosku, że stanowią one podstawowe narzędzie do zarządzania sprzedażą, marketingiem i obsługą klienta. Coraz więcej firm wykorzystujących możliwości chmurowe pozytywnie wypowiada się na temat wspomnianych systemów, stąd można przypuszczać, że w najbliższym czasie rozwiązania do zarządzania relacjami mogą jeszcze bardziej zyskać na popularności.

Autor Agnieszka Zarzycka, ekspert rozwiązań CRM, Microsoft


Tekst pochodzi z magazynu DLP expert 3/2014 (10)- który bezpłatnie można pobrać tutaj: https://www.dlp-expert.pl/magazine

Źródło: Redakcja