Jak wybrać hosting dla biznesu

Hostingu potrzebuje dziś praktycznie każda firma, która uruchamia swój biznes. Dobór właściwego rozwiązania ma duży wpływ na to, jak nasz biznes będzie postrzegany w sieci i odbierany przez potencjalnych klientów. Przed podjęciem decyzji niezbędne jest poznanie wymagań naszego przedsięwzięcia i możliwości poszczególnych usług.

Hosting, najprościej mówiąc, to usługa, która polega na udostępnianiu przez operatora miejsca na serwerze wraz z mocą obliczeniową pozwalającą na przechowywanie danych i ich publikację w sieci. Wybór odpowiedniego hostingu i firmy która będzie nam dostarczać taką usługę jest niezwykle ważny. Bez serwerowego zaplecza żaden projekt internetowy nie zaistnieje w wirtualnym świecie. Z kolei niewłaściwie dobrane parametry mogą powodować, że nasza strona będzie działać wolno lub w ogóle nie będzie dostępna. Zanim wybierzemy hosting odpowiedni dla swojego biznesu, musimy określić, co znajdzie się na naszej stronie. Należy sobie zadać pytanie, czy chcemy tylko prezentować naszą ofertę, czy również prowadzić aktywny e-biznes, np. poprzez sprzedaż produktów online. Ważna jest również informacja na temat zapotrzebowania odnośnie do hostingu dotyczącego projektów prowadzonych w firmie oraz oprogramowania i aplikacji wymaganych do prowadzenia naszego biznesu. Na rynku dostępnych jest kilka modeli usług hostingowych, najpopularniejsze z nich opiszemy poniżej.

Hosting współdzielony na początek działalności w sieci

Jak wskazuje jego nazwa, w przypadku hostingu współdzielonego przestrzenią jednego serwera mogą dzielić się setki użytkowników. Użytkownicy współdzielą powierzchnię dyskową, ale także moc obliczeniową procesorów i pamięć RAM. Niewątpliwymi zaletami tego rozwiązania są niskie koszty korzystania z usługi (od kilkudziesięciu złotych miesięcznie) i łatwość obsługi (za pomocą gotowego panelu do zarządzania). Podstawową wadą hostingu współdzielonego jest jednak to, że duże wykorzystanie zasobów serwera przez jednego z użytkowników może mieć wpływ na pozostałych. Nawet jeżeli usługodawca stosuje odpowiednie zabezpieczenia i ograniczenia, to istnieje ryzyko przeciążeń fizycznego serwera, na którym znajduje się również nasz hosting. Dodatkowo nie możemy w ramach takiego hostingu liczyć na indywidualne podejście do konfiguracji. To operator instaluje i aktualizuje dla nas różne biblioteki, oprogramowanie i tym podobne, niejednokrotnie narzucając nam wybór i konieczność korzystania z danej wersji oprogramowania.

– Najwięcej korzyści z hostingu współdzielonego uzyskają te firmy, które dopiero rozpoczynają działalność w sieci i potrzebują miejsca na prostą firmową stronę WWW (wizytówkę), kilku skrzynek pocztowych oraz konta FTP we własnej domenie. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku uruchamiania blogu tematycznego, forum czy małego sklepu internetowego

– mówi Marcin Lebiecki, Kierownik Marketingu Produktowego Centrum Danych Unizeto Technologies.

Hosting VPS dla bardziej wymagających

Kolejnym z modeli hostingu jest VPS (ang. Virtual Private Server), czyli wirtualny serwer prywatny. To rozwiązanie pomiędzy hostingiem współdzielonym a serwerami dedykowanymi. Serwery VPS udostępniane są na zasadach wirtualizacji – na jednym serwerze, który należy do dostawcy hostingu, uruchamianych jest kilka maszyn wirtualnych. Hosting VPS różni się od współdzielonego tym, że firma otrzymuje gwarantowane parametry sprzętu (moc procesora, pamięć RAM) i możliwość instalowania własnego oprogramowania. W tym przypadku aktywność innych użytkowników nie ma zazwyczaj wpływu na działanie naszych projektów internetowych. Plusem VPS-ów jest również możliwość wyboru między samodzielnym zarządzaniem serwerem a zleceniem tego firmie hostingowej.

– Serwery VPS sprawdzą się w przypadku, gdy dany projekt internetowy nie potrzebuje dużej mocy obliczeniowej serwera ani indywidualnych ustawień, ale elastycznego serwera umożliwiającego konfigurację i dającego niezależność od innych użytkowników maszyny. Z jego zalet skorzystają zwłaszcza średnie firmy, które prowadzą niskobudżetowe projekty w sieci, średniej wielkości sklepy internetowe czy serwisy intranetowe

– mówi Marcin Lebiecki, Kierownik Marketingu Produktowego Centrum Danych Unizeto Technologies.

Serwery dedykowane dla zaawansowanych projektów

Usługa serwerów dedykowanych polega na wynajęciu u operatora serwera (fizycznego urządzenia) o ściśle określonych parametrach (mocy procesora, pamięci RAM oraz powierzchni dysków, przepustowości sieci), z których chcemy korzystać, na wyłączność. Podkreślić należy, że urządzenie znajduje się w Data Center i wciąż należy do operatora, który odpowiedzialny jest za jego poprawne działanie, nie ma on jednak dostępu do systemu i naszych danych. Sami odpowiadamy za to, jaki jest system operacyjny zainstalowany na serwerze, możemy dokonywać dowolnie zmian w ustawieniach, instalować, aktualizować czy zmieniać oprogramowanie według naszych potrzeb i potrzeb projektów, jakie prowadzimy. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że nasz biznes będzie wymagał więcej takich serwerów, w łatwy sposób można serwery przystosować do wspólnej współpracy i połączyć w tzw. klaster. Samo zarządzanie serwerem nie odbywa się już za pomocą panelu administracyjnego, tylko przy użyciu konta głównego administratora, np. root w przypadku systemów Linux czy za pomocą RDP w przypadku Windowsa. Dla mniej zaawansowanych użytkowników, którzy nie czują się na siłach zarządzać serwerem tylko w ten sposób, istnieje również kilka ciekawych opcji dodatkowych paneli do zarządzania zarówno w wersji płatnej, jak i również darmowej. Wybierając swojego operatora serwera dedykowanego należy szczególną uwagę zwrócić również na kwestie bezpieczeństwa i wsparcia technicznego – serwery dedykowane muszą spełniać najwyższe normy ochrony danych, potwierdzone chociażby umową określającą poziom dostępności usługi (SLA).

– Serwery dedykowane to rozwiązanie polecane klientom, którzy posiadają lub tworzą rozbudowane projekty, potrzebują indywidualnego podejścia, mają specyficzne wymogi co do konfiguracji sprzętowej, oprogramowania, jakie zainstalowane będzie na takim serwerze. Takich dużych zasobów wymagają np. rozbudowane sklepy internetowe czy strony WWW, które notują spory ruch, a także portale korporacyjne i wewnętrzne aplikacje firmowe typu CRM czy wewnętrzna firmowa poczta

– mówi Marcin Lebiecki, Kierownik Marketingu Produktowego Centrum Danych Unizeto Technologies.

– Z kolei klastry złożone z serwerów dedykowanych są niezbędne w przypadku przedsiębiorstw, które przechowują terabajty danych i dla których Big Data i bezpieczeństwo to podstawa działalności. Zdarzają się nam również klienci, którym pomagamy w zaprojektowaniu infrastruktury IT oraz wykorzystaniu serwerów dedykowanych połączonych w klastry, co pozwala na realizację nawet najbardziej złożonych projektów

– dodaje Marcin Lebiecki.

Źródło: Unizeto Technologies