Przybywa w Polsce firm z innowacyjnymi pomysłami. Odzwierciedleniem jest choćby wzrost liczby patantów. W porównaniu z zachodnimi gospodarkami łączna liczba zastrzeżonych rozwiązań jest, owszem, wciąż niewielka, ale ten stan sukcesywnie się zmienia. Również za sprawą unijnych środków, które firmy będą mogły przeznaczyć na działania badawczo-rozwojowe i podnoszenie swojej innowacyjności.

– Faktem jest jednak i to, że nie wszystkie fimy będą beneficjentem publicznego dofinansowania. Ale bez zewnętrznego wsparcia innowacyjne pomysły można również skomercjalizować. Nam to się udało

– mówi Patryk Bożyk, prezes zarządu firmy Wheel Systems oferującej rozwiązania zabezpieczające dostęp do danych i infrastruktury IT m.in. w Allegro, eurobank, Netia, PKN Orlen i PKO BP.

Jak to zrobić?

1. Nie powielaj gotowych rozwiązań.

Potencjalni klienci - zapytani przez Henry Forda, czego sobie życzą - mieli odpowiedzieć, że chcą szybszych koni. Gdyby amerykański przemysłowiec kierował się wyłącznie życzeniami swoich rozmówców, prawdopodobnie zająłby się hodowlą super szybkich czterokopytnych i nigdy nie zbudowałby pierwszego prototypu auta. Stało się jednak inaczej. Ford Motor Company szybko pokonał konkurencję, oferując tani, ale produkowany na masową skalę Ford T.

Dziś firmy również mogą osiągnąć sukces, oferując produkt podobny do już dostępnych na rynku.
Na korzyść działa świadomość klientów. Z drugiej strony oferta powinna być tańsza, a produkt sprzedawany na szeroką skalę. Ale bez finansowego wsparcie sztuka ta może się okazać trudniejsza niż przekonanie do korzyści płynących z rozwiązania, którego świat jeszcze nie widział.

Przykładem jest Wheel Systems. Firma zaprojektowała i wprowadziła na rynek CERBToken – pierwszy na świecie wielopoziomowy system uwierzytelniania pracowników, którzy w celach służbowych korzystają z desktopów i urządzeń przenośnych To było w 2004 r., a więc chwile przed wprowadzeniem do sprzedaży smartfonów.

2. Skoncentruj się na 1-2 innowacyjnych pomysłach

Kiedy w latach 90. Steve Jobs ponownie przejął stery w Apple, nakreślił przed pracownikami kwadrat, który następnie przeciął dwiema liniami. W tak powstałych czterech polach wpisał po jednym kluczowym produkcie. Pozostałe rozwiązania, w tym drukarki, kazał usunąć ze sprzedaży. Podobną strategię powinny przyjąć także mniejsze firmy. Z ograniczonym budżetem rozsądniej jest skupić się na stworzeniu i promowaniu 1-2 produktów.

Tak robi Wheel Systems, który oferuje wspomniany już CERBToken i FUDO do stałego monitoringu, kontroli i rejestracji dostępu do systemów informatycznych, np. serwerów.

3. Innowacyjne pomysły powinny być komplementarne

Firma nawet ze skromnym portfolio może sporo zyskać dzięki komplementarności swoich produktów. W tym celu, zamiast wdrażać politykę „od sasa do lasa”, warto rozwijać strategię zakładającą oferowanie klientom dwóch-trzech produktów w niewielkim odstępie czasu.

Korzyści z takiego podejścia czerpie Wheel Systems. Część klientów, którzy wcześniej wdrożyli u siebie CERBToken, zaczynają korzystać także z FUDO.

4. Zatrudnij mentorów z korporacji

Nawet jeśli potrafisz więcej od innych, to nikt nie potrafi tyle, co wszyscy. W tym duchu też dobrze budować zespół. Niech będzie złożony z kilku lub kilkunastu pracowników – młodych i starszych, którzy mają wieloletnie doświadczenie pracy także w korporacjach. Dzięki temu możesz uniknąć błędów młodości, a do tego uporządkować procesy biznesowe szybciej niż inne raczkujące firmy.

Tak zrobili założyciele Google. Tak też postąpił Wheel Systems, który w w większości tworzony jest przez 20- i 30-latków, ale celowo zatrudnił także kilku menedżerów, którzy przez kilkanaście lat pracowali m.in. w Microsoft, Oracle i SunMicrosystems.

5. Nie stój w miejscu

Zyski ze sprzedaży swoich innowacyjnych rozwiązań inwestuj w kolejne nowatorskie produkty. Na rynku nowych technologii nikt przecież nie śpi. Twój pomysł może zostać powielony w ciągu roku, a w przypadku bardziej skomplikowanych rozwiązań – 2-3 lat. Jeśli więc osiądziesz na laurach, za chwilę możesz zaczynać od zera.

- Choćby z tego powodu w najbliższej przyszłości chcemy wprowadzić na rynek kolejny innowacyjny produkt

– dodaje Patryk Bożyk.

Źródło: WHEEL Systems